Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

I en begrenset periode kan du lese Ytringen gratis på nett.
Ta kontakt på tlf. 74 39 60 50 for å få fortsatt digital tilgang dersom du ikke allerede er abonnent.

Det nye fartøyet blir søsterskip av MS Steigen, og blir av samme type som dette og to andre skip i Norsk Fisketransports flåte.

NFT bestiller ny brønnbåt

Før helgen ble det kjent at Norsk Fisketransport har inngått kontrakt om bygging av en ny brønnbåt, samt at de har opsjon på ytterligere ett fartøy. Nybåten skal være klar om to år.

Nyheter · Publisert 09:12, 10 jul 2018

Norsk Fisketransport, som er et datterselskap av NTS ASA har nok en gang inngått avtale om bygging av ny brønnbåt med Havyard Ship Techonology i Leirvik i Sogn og Fjordande. Dette blir den fjerde båten av samme design i Norsk Fisketransports flåte. Skipene "Namsos", "Steigen" og "Havtrans2 er av samme type.

Ifølge en pressemelding fra NTS ASA skal den nye båten overleveres i juni 2020. Kontrakten mellom Norsk Fisketransport AS og Havyard Ship Technology omfatter også en opsjon på å bygge ytterligere en brønnbåt av samme type. NFT har ett års frist på å benytte denne opsjonen.

– Med denne kontrakten viderefører vi det innovative utviklingssamarbeidet vi har hatt med Havyard gjennom flere år, og som har gitt oss markedets beste brønnbåter når det gjelder fiskevelferd, sier daglig leder Oddleif Wigdahl i NFT gjennom pressemeldingen.

Ifølge en børsmelding som NTS ASA har sendt ut i forbindelse med kontraheringen så vil nybygget få en pris i overkant av 300 millioner kroner. Investeringen skal finansieres med egne midler, samt med banklån.

I likhet med sine tre søsterskip, blir det nye fartøyet bygget med runde fisketanker hvor laksen under transport opplever et tilnærmet likt miljø som når den svømmer i merdene. MMC First Process skal levere alt av fiskehåndteringssystemer om bord. Havyard står også for både design og øvrig utrustning av den nye brønnbåten, som blir Havyards bygg nummer 147.

– Vi endrer ikke vinneroppskrifter. Det var enkelt å velge Havyard igjen: Godt samarbeid over lang tid, høy kvalitet og med MS Steigen fikk vi levert et sluttprodukt akkurat som vi vil ha det, sier Wigdahl ifølge pressemeldingen.

Det nye fartøyet blir en tilnærmet kopi av MS Steigen, som er utleid til Cermaq. Fartøyet er 84,8 meter langt, 16,9 meter bredt og et totalt brønnvolum på 3.200 m3. I tillegg til at de tre sirkulære fisketankene gir bedre fiskevelferd, gjør den innovative utformingen også sitt til at fartøyene laster mer fisk enn brønnbåter med konvensjonelle, langsgående tankerm, opplyser Norsk Fisketransport AS.

Norsk Fisketransport AS

Norsk Fisketransport AS har siden 2004 blitt en viktig leverandør og samarbeidspartner for dyktige lakseprodusenter både i Norge og i Canada. Selskapet opererer 10 fartøyer og har 150 ansatte.

– Det dreneres som aldri før

For noen år siden begynte Vikna kommune å gi tilskudd til drenering av dyrket jord. Den grønne næringen på Vikna har gravd mange mil med grøfter med den støtten i ryggen. mandag 18:36

Ny båt til Emilsen Fisk

Emilsen Fisk fikk nylig overlevert en ny hurtiggående lokalitetsbåt. Leverandørene opplyser at dette vil effektivisere transporten til og fra lokalitetene til det viknabaserte... mandag 09:57

Fusjonen mellom AQS AS og KB Dykk AS er gjennomført

Fusjonen mellom flatangerselskapet AQS AS og ytternamdalske KB Dykk AS ble gjennomført på torsdag. Dermed har Namdalskysten fått et av landets aller største leverandører av... fredag 12:58

Ber om redusert eiendomsskatt

Eierne av Abelvær gård har søkt Nærøy kommune om å få fritak for eller redusert eiendomsskatten. Rådmannen i Nærøy går inn for at eiendomsskatten kan halveres på bakgrunn av... fredag 08:15

Krevende å få bygd opp veien igjen

Det kan ennå gå lang tid før veien som raste ut nord for Kvernan i Årsetfjorden blir bygd opp igjen. Vegvesenet melder at det ikke er trygt å gå inn i området med arbeidsfolk ennå. torsdag 14:54