Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

Fiskeri & havbruk

MOT til å motivere

Helg · Publisert 07:05, 17 jul 2020

I dag er jeg skikkelig motivert til å gjøre en god jobb. Jeg gleder meg og til å ta fatt på oppgaver hjemme etter arbeidstid. Det er bra med energi i både hode og kropp, og dette døgnet ser ut til å ha mer enn tjuefire timer. Helt fabelaktig artig og mestringsfølelsen er på topp. Jeg kan trygt si at jeg er i flytsonen nå ja.

I dag er jeg drittlei av alt som heter saksbehandling, rutinepreget arbeid og trangsynte folk. Og som ikke det var nok, når jeg kommer hjem må jeg opp i stigen igjen for å male ferdig en vegg jeg ikke ble ferdig med i går kveld på grunn av den hersens knotten som tror den eier verden. Skulle ønske jeg kunne finne på en unnskyldning, men gidder ikke å tenke ut en.

Som du hører er det forskjell på dagene innimellom. Og slik er det vel hos de aller fleste av dere vil jeg tro. Motivasjon og innsats henger nok sammen. Lite eller mye energi henger nok sammen med omgivelsene rundt deg, hva som skjer i livet ditt og hvor robust du er til å hente deg inn etter en tur på ville veier eller en dyp nedoverbakke.

Når jeg bruker ord som motivasjon og innsats tenker jeg på de mange skoleelevene som dag ut og dag inn sitter i de mange tusen klasserommene våre for å lære mest mulig. Akkurat nå har de alle en velfortjent sommerferie, men om ikke lenge er det igjen duket for nye økter med faglig påfyll, klasseregler og tilpassing til et system som ikke alltid passer for alle. Med en iboende nysgjerrighet og varierende lærelyst møter elevene til en ny skoledag. Lærerne er der for å stimulere og ta vare på nettopp nysgjerrigheten og lærelysten. For eleven vil motivasjonen ha betydning for innsats og utholdenhet. Det er en tydelig sammenheng mellom elevens motivasjon og evne til å be om hjelp når ting blir vanskelig og de valg eleven tar for videre utdanning. Voksenrollen blir igjen betydningsfull og viktig. Foreldrenes interesse og engasjement for skolen og skolearbeidet kan være avgjørende for elevens motivasjon og valg. Å få støtte og oppmuntring hjemmefra er ikke bare viktig, men nødvendig for å klare seg i skolehverdagen. Et godt skole-hjem samarbeid handler om åpen og ærlig kommunikasjon der kanalene er fri for støy begge veier.

Læreren sender, bevisst eller ubevisst, signaler til eleven om hva som er viktig og verdifullt å ha med seg. Gjennom kommentarer og tilbakemeldinger til eleven sier de og noe om hvordan de verdsetter elevens innsats og prestasjoner. Det er elevens oppfattelse av læreren og skolen som blir avgjørende for den enkelte. Det er de signalene eleven mottar, elevens oppfatning av det læreren sier eller gjør, som er med på å avgjøre elevens motivasjon. Læreren har en forventning om mestring, mens eleven kan ha en annen oppfatning om egne prestasjoner. Det som er klart er at vi må føle mestring for å finne den indre motivasjonen.

MOT til å dele

«Du må dele broderlig, husk det». Med fare for å omtale meg som en gammel mann tok jeg meg selv i å formane barnebarnet her en dag. Det var snakk om å dele godteri. Eldstemann på... tirsdag 13:28

MOT til å velge

Det er lett å beundre folk som er flinke. Vi lar oss imponere og inspirere av de som lykkes med det de holder på med. Noen er raske på ski, noen er gode med fotballen, andre... torsdag 12:00
På forsiden nå:

Den nye kultursjefen gleder seg over å være tilbake

Tre år etter at Tom Antonsen forlot stillingene som kulturskolerektor i Leka og Bindal kommuner er han tilbake i ytterdistriktet, denne gang som Kultursjef i Nærøysund. fredag 15:33

Det flyter av søppel ved kontaineren

MNA har satt ut søppelkontainere på flere tømmepunkter for hytterenovasjon i distriktet. Et av dem er ved Horven bru i Nærøysund. En av innbyggerne er rystet over folks... fredag 12:52