Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

Vikna kommune

O herlige campingliv

Helg · Publisert 01:15, 4 sep 2019

I sommer hadde jeg gleden av å få prøve meg som campingvognbeboer for et par uker. Og jo da, det gikk overraskenede bra. Fjorårets telttur gikk også faktisk veldig fint til tross for min skepsis. Kunne man overleve en natt i telt på en svensk campinplass? Tanken om svenske knivdesperadoer som dukket opp på campingen, fant fram til vårt telt og slo seg gjennom teltduken dukket raskt opp. Og var det nok oksygen til fem inne i den lille kåken? Jeg minnes godt da jeg bråvåknet første natt og kikket bort på seksåringen som så veldig blek ut. I full panikk var det da å rope på ham og sørge for at stakkaren som sov sin søteste søvn våknet - intetanende om dramaet som utspant seg i soveposen ved siden av seg.

Jeg har også minner fra en annen ferie da vi på tur til Danmark tok inn på et motell i Larvik som hørtes veldig fint ut da det ble bestilt rom på nett. Men da vi kom inn og fikk se istykkerslåtte dører og kulehull i veggen, samtidig som vi passerte det som nok var en narkoman med en rottweiler i naborommet var vi nok litt skeptisk hele gjengen. Dette skulle bli en natt med ekstremt lite søvn, for det var selvfølgelig for sent på kvelden til å finne noe annet. Det hjalp heller ikke på nattesøvnen da vi googlet og fant ut at her hadde det både skjedd drap og litt av hvert annet. Den natten hadde jeg det travelt med å hysje på ungene for ikke å vekke oppmerksomhet. På morgenen snek vi oss stille ut og kom oss avgårde.

Nei, da er det bedre å ha huset med seg. Da vet man hva man har.

Årets ferietur startet med overnatting på Grong. Målet for ferien var Landsskytterstevnet på Evje, men først skulle det selvfølgelig skytes både her og der rundt i Namdalen. Derfor ble ikke første etappe spesielt lang. Men dagen etter starten en lengre etappe ned til Sjoa camping. Og da fikk jeg brukt mine evner som passasjer.

Som min venninne Lise Rødnes så er jeg nemlig en meget god copilot når det kommer til kjøring og på en sånn langtur så får man brukt sine egenskaper hyppig. Du verden så mange fotobokser jeg var helt nødt til å varsle om nedigjennom landet her, og fartsgrenser og det å demonstrere ved å holde seg fast eller holde for øynene i det som oppleves som farlige situsjoner er jeg godt kjent med. Jeg prøvde meg med at det ikke er lov til å kjøre fortere enn 80 med campingvogn, men der ble jeg ikke trodd gitt.

Mine egenskaper som «vinker» for å få vogna på plass ble heller ikke veldig verdsatt. Husbonden hevdet nemlig at jeg sto i blindsonen, og når jeg mente det var på tide å stoppe så mente han det var et hav av plass igjen - selv om det da bare dreide seg om centimeter.

Og natt nummer to ble jeg liggende å tenke - enn om campingvogna triller ut i elva Sjoa i nattens mulm og mørke... (Fortsettelse følger.)

Lillian Lyngstad

Livsfarlige burkakjørere!

Det er ikke så mange som går med nikab eller burka her i landet, og de vekker oppsikt og undring når de viser seg i det offentlige rom. Gjennom den smale åpningen ved øynene så... søndag 09:00

– Å hopp i sofa e det beste

I Bikuben barnehage på Rørvik møter vi fire år gamle Erik Johnsen Valø og tre år gamle Mie Marie Strand Kvilaas. De har mange interesser, men en ting deler de en lidenskap for,... lørdag 13:00

En prøve på arbeidslivet

Blant permer og dataskjermer skal Maren Finne få en smak på hva økonomifaget kan gi av muligheter og oppgaver i Nærøysund. fredag 09:43

Veterinæren med hjerte for v-stil

Sist uke hadde vi den første høststormen med vind på over 30 meter i sekundet. Tenk deg at du skal hoppe på ski i den vinden, for det er nettopp den vindstyrken som møter en... fredag 21:47