Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

Tommy Eide har skapt sin egen unike bedrift bygd på passion og høy fagkunnskap.

Tar vi godt nok vare på gründerne?

I den senere tid har jeg hatt samtaler med ulike gründere. Folk som er villig til å satse tid og krefter på å skape egen arbeidsplass, men som ofte får jantelov og andre uskrevne lover midt i trynet.

Kommentar · Publisert 11:05, 2 jun 2020

Den manglende viljen til å støtte opp om lokale bedrifter ser ut til å være større jo lengre ut i distriktene man kommer. Janteloven har tydeligvis bedre kår her. Årsaken til at mange gir opp til slutt er ofte sammensatte, men noen fellestrekk har de likevel.

Nylig var jeg en tur på Herøy i Nordland og møtte Tommy Eide som driver blomsterbutikken Etcetera. Han ble norgesmester i blomsterdekorering i 2002 og 2014, og har i løpet av de fem siste årene bygd seg opp sin egen eventyrverden på Herøyholmen.

Det var en fantastisk opplevelse å være i den unike butikken og ikke minst snakke med han selv og de ansatte. Under vår samtale jobbet hendene hans erfarent og effektiv med nye dekorasjoner, men når samtalen kommer inn på det å drive butikk på Herøy stanser de og alvoret senker seg i øynene hans.

Eide forteller at da han startet opp var det mye klapp på skuldra og jubel lokalt. Folk på Dønna og Herøy kom til butikken når de skulle ha blomster. Salget blomstret, og det ville lokalavisa gjerne formidle. Resultatet ble et stort oppslag med fokus på den økonomisk fremgangen. Dagen etterpå var lokalbefolkningen borte fra butikken. Dette tålte de ikke.

Heldigvis hadde Eide vært på tv flere gangen, og det gjorde at tilreisende turister strømmet til butikken. I dag sikrer disse omsetningen. Likevel, han savner de lokale kundene utenfor turistsesongen.

Tommy sin opplevelse med lokalbefolkningen er ikke unik - dessverre. Likevel, han gjort noe riktig. Han har skapt et unikt produkt som folk valfarter til Herøy for å oppleve. Hovedfokuset på kundene ligger utenfor lokalsamfunnet, og det berger virksomheten enn så lenge.

Da er vi inne på de fellestrekkene blant de som må kaste kortene. De satser ofte kun på lokalmiljøet, og de har ofte en tjeneste eller sortiment som finnes fra før. Altså tilfører de i liten grad noe nytt. Et annet trekk er at de ikke knytter til seg gode nok rådgivere, men satser på familie og venners subjektive og ofte faglige svake og uoppdaterte – men velmenende – råd. Business drives til sjuende og sist av kalde fakta og tall.

Et annet trekk er manglende vilje til rask omstilling. En bygger bedriften på en tanke om hvordan det skal være ut i fra sitt eget hjerte, og blir skuffet når kundene uteblir men fortsetter likevel i samme retning. Det er tross alt kundene som bedriften skal leve og da må en være villig å endre kursen dersom markedet krever det. Kunsten er å skape et unikt konsept som ikke finnes i området fra før og som gir folk en opplevelse utover det å få varen i hånda. Noe som skaper en «snakkis». Slik som Tommys Etcetera.

Flere forteller også om lokale pessimister som har klart å knekke motet og stoltheten. Her har vi alle et ansvar. Hvordan reagerer vi som kunder når folk starter opp med en bedrift i lokalmiljøet? Den første klapp på skuldra og ros for initiativet er vi med på, men bruker vi bedriftene aktivt siden eller handler vi andre steder?

Bruker vi de lokale matprodusentene når de har stand med sine produkter? Spiser vi ute lokalt? Kjøper vi varer og tjenester lokalt? Eller handler vi de samme produktene på nett eller i annen by fordi det er billigere?

Å ta bevisste valg om å bruke og med det være med å videreutvikle lokale aktører koster litt ekstra og krever at vi klarer å holde flere tanker i hodet. Det å handle lokale varer betyr at vi holder opp sysselsetting. Ikke bare hos den ene bedriften, men også hos den andre som leverer varer og tjenester til bedriften du handler med.

Handler vi hos lokale produsenter så er vi med å skape vekst og bredde i næringslivet, og når det går godt for en bedrift så skal vi juble med dem. De aller fleste bedriftseiere med sunn økonomisk forståelse investerer og utvikler videre for å ha flere ben å stå på. Det innebærer mer bruk av andre lokale næringsaktører og opprettelse av nye arbeidsplasser.

Har du en positiv opplevelse hos en lokal aktør så si det. Høyt. Skriv det på sosiale medier om så. Vis at du er fornøyd og stolt av dem. Det skal så lite til å fremsnakke, men det gjør noe med de som driver virksomheten og hos de som hører deg.

Har du en negativ opplevelse, så si det til bedriften direkte. Det hører ikke hjemme i sosiale medier. Forsøk å gi en konstruktiv tilbakemelding og gi dem muligheten til å forbedre seg. Om du har salatrester på fortennene, foretrekker du at jeg sier det direkte til deg eller at jeg snakker om det til andre når du ikke hører meg?

Svaret vet du.

Skytterne er i gang igjen

Etter en svært lang pause er distriktets skyttere i gang igjen. Til tross for over fre måneder med minimalt med trening var det flere som markerte seg høyt på resultatlistene i...
Takk onsdag 10:36
Smånytt

Hvor er dette?

Notis Send svaret på «Hvor er dette?» til oss enten på SMS eller e-post. SMS: Skriv YTKONK ditt svar, ditt navn og adresse og send svaret til nummer 2470 (kr 5,-). E-post:... lørdag 09:43

Et nytt selskap

Notis Leka Utmarkslag SA samler beitebrukere for å få til en best mulig utnytting av utmarksbeite og organisert tilsyn av dyrene. Styreleder er Jacob Andreas Sandvik, nestleder Jan... tirsdag 09:03
Kommentar

Hvor ble engasjementet av?

Kommentar av Knut Sandersen tirsdag 13:33

Det må da gå an å tenke seg om!

Kommentar Er det nødvendig å være ufin mot andre i din kamp for det du brenner for? Må du tråkke folk ned i søla? Tror du virkelig det gagner din kampsak? lørdag 10:06