Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

Fiskeri & havbruk

Lokalpolitiker Terje Settenøy, lufthavnsjef Jan Rune Sæbø og stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen.

Spennende framtid for Rørvik Lufthavn

På onsdag hadde lufthavnsjef Jan Rune Sæbø besøk av lokalpolitiker Terje Settenøy og stortingsrepresentant fra transportkomiteen Tor Andre Johnsen.

Næring · Publisert 08:30, 18 sep 2020

De hadde et orienteringsmøte hvor Jan Rune Sæbø fortalte Terje Settenøy og Tor Andre Johnsen hvordan Rørvik Lufthavn ligger an etter et tøft halvår. Koronapandemien har begrenset mye, men det er kanskje flytrafikken som er en av de mest påvirkede aktørene.

– De små flyplassene er en viktig del av infrastrukturen i landet, men det er en del politikere som ikke skjønner det, begynner Johnsen.

– Da jeg begynte som lufthavnsjef skjønte jeg ikke hvor mye politikk det var i luftfart, men det er utrolig mye, sier Sæbø.

Hverken Avinor eller noen av partiene i Nærøysund har ambisjoner om å legge ned flyplassen, i motsetning til hvordan det er flere andre steder i landet.

Samfunnsoppdrag

– I en undersøkelse av folk som bor her fortalte 73 prosent at de bruker Rørvik lufthavn og ser på det som sin hjemme-lufthavn. Det betyr at ca. 28 prosent kjører til Værnes, vanligvis de som skal til syden eller reiser flere sammen, forteller Sæbø.

– I Namsos er situasjonen annerledes, bare 30 prosent ser på flyplassen der som sin hjemme-lufthavn. Her har flytrafikken økt likt med næringslivet , så omtrent 45 prosent av de reisende er vanlige fritidsreiser.

Avinor skal levere på samfunnsoppdraget. Det gjelder både å håndtere kommersiell trafikk, Forsvarets behov, samt beredskap og ambulanse. Sikker og stabil drift ligger til grunn i alle vurderinger som gjøres. Avinor skal videreutvikles til et framtidsrettet og ledende norsk konsern, og skal bli selvfinansiert raskest mulig.

Utfordringer fremover

Det er stor usikkerhet rundt hvordan framtiden blir. Av Avinors 44 flyplasser går bare ti i pluss, så det er flere mulige scenarioer med tanke på trafikkutvikling. Etter at koronapandemien kom til Norge har det blitt store inntektsfall både på avgifter og kommersielle inntekter. Derfor jobber Avinor aktivt med både kostnadskutt og effektivisering.

– Vi er i en ganske utfordrende situasjon for luftfarten. Trafikken i fjor var på 38.574 passasjerer. Siden 2000-tallet har det bare utviklet seg i positiv retning, og i vår forventet vi egentlig at den fortsatte å øke til nesten 40.000, sier Sæbø.

Naturligvis ble det ikke slik likevel. Hittil i år har bare 15 000 passasjerer flydd til eller fra Rørvik lufthavn.

Lite smitte

I Norge har nesten ingen koronasmitte kommet fra flyreiser - til tross for at flyene kan ha like mange passasjerer som før. Lufthavnsjefen tror kravet om munnbind på fly og at færre reiser nå enn tidligere er noe av grunnen.

– I tillegg har vi økt utskiftingen av luft i kabinen. I løpet av bare en time skiftes luften ut ti ganger, forklarer Sæbø.

– For oss er det viktig å følge FHI sine instrukser og smittevernregler. Alle skjønner at flyplassen her er viktig. Forsvinner den, forsvinner også utrolig mye næring.

El-fly

Nå har det også begynt å bli et marked for elektriske fly, spesielt i USA.

– Widerøe signaliserer at de ikke ønske nye flytyper før el-fly kommer inn i bildet. Om vi skal begynne med el-fly i Norge kan korte flyturer ha null-utslipp, avslutter Sæbø.

– Det er fly som bruker mindre plass enn de kommersielle flyene vi flyr i dag, så vi slipper å lage nye rullebaner samtidig som vi slipper å bruke drivstoff som skaper mye utslipp.

Lufthavnsjef ved Rørvik lufthavn Jan Rune Sæbø.

MOT til å høre

Hvordan kan du være god på å være deg selv på en positiv måte slik at du kan glede andre? Hvordan kan du best mulig gi de rundt deg trygghet, energi og MOT? Jeg vet ikke hva du...

Svein (70) fikk livet tilbake etter hjertestans

Åtte år tilbake i tid ble Svein Åsaunet rammet av hjertestans. Han takker først og fremst kona Vigdis Åsaunet for at han lever, men det var brannvesenets hjertestarter som fikk...

Emilsen Fisk fikk avslag på ny lokalitet

Både Trøndelag fylkeskommune og Mattilsynet vendte tommelen ned for Emilsen Fisk sin søknad om etablere ny lokalitet ved Slåttvika i Follafjorden. - Vi har ennå ikke tatt...