Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

"Angelsen Senior" er nå på vei heim fra verftet i Kroatia. Foto: Moen Marin og Hans Angelsen & Sønner

Verdens største hybride fiskebåt er på vei hjem

Hans Angelsen & Sønners nye praktskip «Angelsen Senior» representerer starten på en elektrisk revolusjon. Verdens største hybride fiskebåt er designet for neste generasjon. Den er bygd av Moen Marin AS.

Nyheter · Publisert 15:46, 19 feb 2019

I en pressemelding opplyser Moen Marin AS at garnbåten «Angelsen Senior» har hybrid dieselelektrisk og batteridreven framdrift. Fartøyet er på vei hjem til Flakstad i Lofoten fra verftet i Kroatia.

Monterer fabrikk

Vel hjemme i Norge skal det monteres fabrikk om bord hos Latech AS i Moskenes. Tiden om bord bruker besetningen til å bli kjent med båten.

– Dette er en veldig fin innkjøring for oss og båten oppfører seg bra i sjøen, forteller reder Øystein Angelsen som er med på ferden.

Bedre HMS-kvalitet

Brødrene Angelsen ønsket å bygge et innovativt og bærekraftig nybygg for kommende stolte fiskere i familierederiet, og har jobbet tett med Moen Marin og Marin Design i utviklingsprosessen.

– Vi får en god og trygg arbeidsplass der elektrifiseringen bidrar til redusert støy og mindre vibrasjoner – rett og slett et bedre arbeidsmiljø. Samtidig har båten bedre kapasitet og tar vare på fangsten på best mulig måte, forteller Øystein Angelsen.

Et fartøy for fremtiden

Hybridfartøyet er utstyrt med to dieselaggregater og en moderne todelt batteripakke på 270 kWh. Båten vil primært gå på batteri under operasjoner med lite last, for eksempel under fiske eller når fartøyet ligger stille på feltet.

«Angelsen Senior» vil gå dieselelektrisk når båten trenger mer kraft, som under setting av garn og lengre transittetapper. Når båten går dieselelektrisk, vil generatorene i tillegg lade batteriene og gjøre båten klar for nye timer med helelektrisk drift.

Støttet av ENOVA

– Batteriet om bord reduserer drivstofforbruket med 25 prosent, gangtimer på generatorene med hele 75 prosent, og kutter årlig CO2-utslipp med 200 tonn. Etter hvert som batteriteknologien utvikler seg er det ikke usannsynlig at man kan drifte båten med større andel av tiden som helelektrisk, forteller teknisk sjef i Moen Marin, Torfinn Hansvik.

Verdens største hybride fiskebåt er støttet av ENOVA. «Angelsen Senior» måler 21 meter og har konsesjon for torsk, sei og hyse.

-Norge trenger en grønn matrevolusjon

Ytring Miljøpartiet de grønne har landsmøte førstkommende helg og sammen med resten av delegasjonen fra Trøndelag ser jeg fram til å delta som observatør på landsmøtet. Landsmøtet skal... torsdag 11:00

KIL bet godt fra seg på Jøa

Sport Friidrettssesongen startet offisielt i helga. På stevne på Jøa gjorde flere Kolvereid-utøvere det veldig godt. tirsdag 09:59