Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

Åpent brev til Trøndelag fylkeskommune angående beredskap i Leka kommune og Lekaferga

Ytring · Publisert 12:58, 22 aug 2019

Lekaferja har vi skrevet og kjempet mye for helt fra 1964 da Rolf Østby startet opp.

Før det var det bare båt. I dag er ferja vei nr.1. I tillegg har vi hurtigbåten Foldafjord morgen- med retur på kveld.

Ferga legger til og fra kai 26 ganger hver dag. Den gir oss «frihet» til å reise etter en rutetabell fra 06.50 til 22.30. Ferja står for det meste av transport, vare og person. Ferja har utviklet seg etter en positiv «kurs» fra 9. biler og åpen til dagens 38. biler og hellukket fartøy.

Ferga er spesialbygd for det krevende farvannet med propeller i begge ender. Lekafjorden er lunefull værmessig og vi vet alle at det er trang ut- og innseiling, med sving på begge sider.

Ferga skal gi alle som bor eller oppholder seg i Leka den trygghet og beredskap som kommunen pålegges å ha ansvar for, kontrollert av fylkesmannen.

Lege og ambulanse er viktig for å sikre liv og helse. Det har vi i dag i Leka kommune. Ferga må da kunne gå når det står om liv og i alle andre sammenhenger.

Ved siste anbud ble det tydeliggjort fra ansvarlig i Trøndelag fylkeskommune at tilbudet skulle videreføres uendret. Ved forrige anbudsrunde ble det også en kamp for å beholde dagens tilbud. Den gang måtte undertegnede helt til Stortinget/departement og daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete for å få staten til å betale ekstra. Hun svarte at Lekasamfunnet skulle sikres en best mulig forbindelse med fastlandet. Og hun sørget for at de betalte for det.

Nå er det besluttet i Trøndelag fylke– eller godkjent – at beredskapen skal reduseres på Lekaferja.

Bemanningen skal reduseres fra 4 til 3 personer. TTS følger sitt regelverk og grunnlag i anbuds kravene.

Ovennevnte betyr en reduksjon og svekkelse som vi ikke fikk framlagt i møtene vi hadde.

Det er viktig at beredskapen nå ikke svekkes.

Fra Leka kommune fremmes det nå et krav om at beredskapen på ferga opprettholdes på samme nivå som før. Dvs at dagens bemanningsplan med 4 på vakt per skift videreføres. Hvis dette ikke kan avgjøres av administrasjonen så ber vi herved om at saken umiddelbart løftes videre opp i systemet til politisk behandling i fylkestinget og om nødvendig til Stortinget.

Per-Helge Johansen ordfører Leka kommune.

Kastrering og ID-merking er gode tiltak mot hjemløshet

Av Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge mandag 09:11

Lite tips til lokalpolitikere

Hilsen en innbygger lørdag 08:32

Usikkerhet for reisende fra Leka

For Leka Senterpartiet Ole A. Helmersen torsdag 18:25

Skatt har et dårlig rykte

Terje Kilen torsdag 18:23

Så klart forskjellsbehandler vi!

Terje Settenøy, varaordfører for hele Nærøysund kommune fredag 18:32
Smånytt

Hvor er dette?

Notis Send svaret på «Hvor er dette?» til oss enten på SMS eller e-post. SMS: Skriv YTKONK ditt svar, ditt navn og adresse og send svaret til nummer 2470 (kr 5,-). E-post:... lørdag 09:43