Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

Hele Trøndelag fortjener et bedre busstilbud

Ytring · Publisert 09:02, 11 jul 2019

Arbeiderpartiet i Trøndelag fylkesting ser ikke ut til å ha ambisjoner for busstilbudet utenfor Trondheim. Når man kutter 50 millioner kroner årlig til distriktsrutene er AtB tydelige på at det betyr et dårligere rutetilbud enn i dag. For noen vil det bety at det lille tilbudet man har forsvinner, for andre betyr det at man må bytte buss en eller flere ganger eller at det blir færre avganger. Også Namdalskysten vil rammes av dette.

Spesielt grelt er dette når man ser hvordan det samme partiet vil bruke 750 millioner kroner bare for å legge til rette for metrobussen i Elgeseter gate i Trondheim. Uten at bussen kommer særlig raskere frem. Ja, det er forskjellige budsjetter, og disse pengene kan ikke brukes på distriktsrutene. Men det sier noe om at pengene noen ganger sitter løst.

Høyre har vært tydelige på at vi ønsker å opprettholde og videreutvikle det rutetilbudet vi har i dag. Derfor har vi foreslått nødvendige bevilgninger. Vi mener det blir helt feil å svekke dagens rutetilbud. Ikke minst i en tid hvor det nye storfylket skal knyttes sammen. For ikke å snakke om behovet for å redusere klimaavtrykket.

For Høyre dreier dette seg om å legge til rette for at folk kan bo, arbeide og gå på skole i hele fylket. Mens Arbeiderpartiet ville bruke 10 millioner ekstra bare i Namdalen for å drive bussene i egen regi uten å få en eneste ekstra bussavgang vil Høyre tenke nytt. Vi er opptatt av hvordan drosjenæringen kan bidra i kollektivtrafikken. De beste drosjeselskapene har kompetanse, erfaring og datasystemer som kan brukes til å tilby gode transportløsninger til lave kostnader hvis de får de samme rammebetingelsene som busselskapene.

For de som er så heldige å bo langs en toglinje har regjeringen ved sin konkurransepolitikk lagt til rette for at det kan bli mange flere avganger i årene fremover. Men da må ikke Trøndelag fylke bruke det som unnskyldning for å kutte enda mer i busstilbudet. Høyre vil ha et Trøndelag med muligheter for alle. Da trenger vi et skifte ved høstens valg.

Pål Sæther Eiden

Fylkesordførerkandidat for Trøndelag Høyre

Må ta totalgjelden på alvor

Av Knut Sandersen Når den nye kommunen er operativ fra nyttår så starter den opp med en lånegjeld på svimlende 1.338.543.000 kroner. Det er en mørk sky som få av de folkevalgte så... lørdag 21:51

Å oppføre seg så vidt det er på campingtur

Så er vi godt i gang med campinglivet. Vogn har blitt rygget på plass og fortelt er montert. Relativt frisk vind gjorde teltoppsetting noe utfordrende. Teltet var et kupp på «Kjøp... fredag 08:00

Hele Trøndelag fortjener et bedre busstilbud

Arbeiderpartiet i Trøndelag fylkesting ser ikke ut til å ha ambisjoner for busstilbudet utenfor Trondheim. Når man kutter 50 millioner kroner årlig til distriktsrutene er AtB... torsdag 09:02

Sp vil ikke bygge flere vindparker i uberørt natur

Nærøysund Senterparti`s svar til Jan Morten Røsseth Nærøysund Senterparti stiller seg bak Trøndelag Senterparti sitt vedtak om å ikke bygge flere vindparker i uberørt natur.... onsdag 22:20

Mer vekst i Nærøysund

Vekstkraften i Nærøysund kommune er et viktig konkurransefortrinn for Trøndelag. De verdiene som skapes langs kysten av Trøndelag med Namdalskysten, vil være en avgjørende faktor... tirsdag 15:00

Vindkraft i Nærøysund kommune - la oss se litt på realitetene

Jan Morten stiller 2 spørsmål i sitt leserinnlegg, la meg innledningsvis svare på disse. 1. Er dere for eller imot at ytre Vikna vindkraftverk I ferdigstilles med 28 kraftverk?... tirsdag 11:00