Værvarsel fra Yr, levert av NRK og Meteorologisk institutt

ytringen.no

Fiskeri & havbruk

Kystrutens betydning og fremtidig rolle

Siden 1893 har Kystruten tjent folket langs kysten, først mellom Trondheim og Hammerfest, senere mellom Bergen og Kirkenes.

Ytring · Publisert 17:26, 7 mai 2020

Vi som er oppvokst og bor langs kysten, har alle et forhold til denne ruten. Enten har vi brukt den som fremkomstmiddel, eller vi har sendt eller mottatt varer og gods med skipene. Det gjelder også næringslivet langs kysten.

Kystruten – den viktigste transportåren langs kysten

Lenge var Kystruten den viktigste transportåren for mye av sjømaten som ble fanget og produsert langs kysten. Hurtigrutetrafikken tilfører også havnene store inntekter som er viktige for at disse kan opprettholde og videreutvikle sine tilbud. Hurtigruten har også stor betydning i markedsføringen av kysten mellom Bergen og Kirkenes, og stedene de anløper imellom disse.

Kritiske ringvirkninger

Rederiene som har betjent denne ruten har hatt sine utfordringer også tidligere, men står nå midt oppe i sin tøffeste tid uten sidestykke. Da koronapandemien rammet verden, forsvant hele turistmarkedet for dagens operatør Hurtigruten. Konsekvensene har vi nok ikke fullgodt svar på enda en god stund. Det som er sikkert, er at det ikke bare rammer rederiet, men også folket, næringslivet og kystsamfunnene langs Kystruten.

Som en følge av pandemien har Hurtigruten kun to skip i drift mellom Bodø og Kirkenes for å ivareta gods- og passasjertrafikken på denne strekningen. Tilbudet er sterkt redusert i nord, men på resten av strekningen Hurtigruten normalt betjener er tilbudet lik null.

Slik Hurtigruten driftes i dag, er godskapasiteten på skipene solgt til Nor Lines AS, som bruker Kystruten som en del av sitt totale transporttilbud i Norge. Når Kystruten nærmest er stengt ned, må de finne alternative løsninger for framføring av godset som egentlig skulle ha vært med Hurtigruten. I snitt frakter Hurtigruten ca. 2000 tonn gods og varer opp og ned langs kysten hver uke.

Av erfaring vet vi at gods er som vann. Når godset finner andre transportformer, er det vanskelig å få det tilbake til sjøtransport. Dette gjør situasjonen vi står i nå, ekstra krevende. Vedvarer dette vil Hurtigruten kunne miste sitt godsgrunnlag, og dermed redusere Hurtigrutens verdi for norske kystsamfunn.

Støtteordninger vil gi store positive ringvirkninger

Vi har full forståelse for at Hurtigruten i samarbeid med Samferdselsdepartementet var nødt til å ta grep. Men vi ønsker at en prøver å redusere effekten av grepene på lang sikt. Derfor mener vi at det bør vurderes åpne for et redusert tilbud på en lenger del av strekningen enn i dag. En bør minimum ha skip som går helt sør til Trondheim. Trondheim er et viktig godsknutepunkt der en når resten av Norge på en helt annen måte enn hva en gjør fra Bodø, samtidig som effekten av at Hurtigrutens fravær reduseres for en større del av ruten. Kostnadene bør følgelig kompenseres av staten.

I tillegg må det komme på plass støtteordninger for både Hurtigruten, Nor Lines og havnene som kompenserer for inntektstapene smitteverntiltakene medfører, for å unngå dramatiske langtidseffekter. Dersom også Nor Lines får kompensert eventuelle tiltak for å finne alternative framføringsmåter for Hurtigruten-godset, vil det være lettere å få godset tilbake på skipene når ting er normalisert igjen.

Vi har ikke råd til å la være, for alternativet vil på sikt bli så mye verre!

Norgesferien i år ble bare stress

Av Terje Kilen torsdag 09:52

Jøa-bru med sideåpning?

Torgeir Strøm, fylkestingspolitiker fra Jøa Gunn Ågot Leite, leder i Jøa veg- og brulag tirsdag 10:53

Nav jeg er ikke kriminell

Nav jeg er ikke kriminell Folk som sitter i kø på NAV-kontoret er ikke kriminelle. De er bare i en vanskelig situasjon i livet sitt akkurat nå, ellers hadde de jo ikke sittet der.... mandag 10:46

Hva hadde «Roald Amundsen» sagt?

Dette blir styggere og styggere - 41 er så langt smittet på hurtigruteskipet «Roald Amundsen», 36 smittede ansatte har filippinsk bakgrunn. Hurtigruten visste om potensiell smitte... tirsdag 10:31

De små gleder i en lokalpolitikers liv

Jeg er vel langt ifra den eneste lokalpolitikeren som enkelte ganger lurer litt på egne retningsvalg. Det blir mange lange kvelder, endeløse møter og bunker med saksdokumenter som... mandag 09:38

Vindkraft seiler under et tvilsomt klimaflagg

Vi er alle enige om at vannkraft er langt mere effektivt enn vindkraft på land, vannkraft er som vindkraft, fornybar, ren og den forurenser ikke. Ikke noe land har denne Gudegaven... søndag 20:42
Smånytt
Notis Send svaret på «Hvor er dette?» til oss enten på SMS eller e-post.SMS: Skriv YTKONK ditt svar, ditt navn og adresse og send svaret til nummer 2470 (kr 5,-). E-post:... torsdag 14:15

Nytt selskap på Ottersøy

Notis Det er registrert et nytt selskap i ytterdistriktet hos Brønnøysundregistrene siste uke. Aktør / AS skal drive med siendomsutvikling og utleie av eiendom. Selskapet har avsatt... onsdag 13:36